درس اخلاق با موضوع مهارتهای همسرداری در مدرسه علمیه فائزات برگزار شد

نشست

درس اخلاق روز چهارشنبه 14 آذر ماه با حضور سرکارخانم فخر روحانی در سالن جلسات با موضوع مهارتها ی همسر داری برگزار شد.

درس اخلاق روز چهارشنبه 14آذر 97 با حضور سرکارخانم فخر روحانی در سالن جلسات با موضوع مهارتها ی همسر داری برگزار شد.

استاد در این جلسه به داستان یکی از بانوان فرهیخته خداپرست به نام صیانه، آرایشگر دختر فرعون پرداخت و بعد از تعریف قصه قرآنی آیه 28 سوره مومن، بیان داشت جامعه الزهرا علیها السلام باید محل پرورش همچون بانوانی باشد.

بعد از این مقدمه با طرح سوال این که چگونه می شود در خانواده فضا را به گونه ای ایجاد کرد تا شخص بتواند ارتباط با همه اعضای خانواده داشته باشد به ویژگیهای تیپهای شخصیتی پرداخت .

تیپ شخصیتی از نوع A: این افراد به شدت اهل رقابت هستند و پیوسته از خود انتقاد می کنند واز شرایطشان راضی نیستند این شرایط می تواند از نظر تحصیل یا مالی ودکوراسیون خانه باشد. همیشه در گیر کمبود زمان هستند، برنامه هایشان فشرده است، زود از کوره در می روند و بیشتر از دیگران در معرض خطر هستند.

تیپ شخصیتی از نوع B:این دسته از افراد با کسی رقابتی ندارند، نسبت به گذر زمان بی تفاوت هستند، از شکست ناراحت نمی شوند.

استاد در ادامه به بررسی سبکهای ارتباطی پرداخت:

سبک اول؛ گپ زدن: درباره گفتگوی زندگی شغل افراد و خانواده اطلاعات اجتماعی فرد، صحبت می شود به احوالات وحوادث می پردازد. مزاح و شوخی ولطیفه گویی اتفاق می افتد.

سبک دوم؛ سلطه گرایانه: به این صورت که شخص با حالت تندی، غضب، تحکم وفشار رفتار می کند این سبک از ارتباط، مربوط به خانواده هایی می شود که زیاد با هم بحث می کنند و زود نتیجه می دهد اما سطحی است.

سبک سوم؛ جستجو گرایانه: در این سبک تلاش می شود با استفاده از روابط منطقی ودلایل مختلف، دنبال استدلال درست باشند، شنونده مطالب را با دقت گوش می دهد.

سبک چهارم؛ حرف زدن صریح وصادقانه: به صورت صریح وگویا با هم صحبت می کنند وقاطعانه صحبت کردن وصراحت در مطالب، بیشتر به آرام ومنطقی بودن برمی گردد و بیشتر از سبکهای دیگر جواب می دهد.

وی در پایان به ویژگی افراد اشاره کرد و گفت: مرد باید درامور خانواده رئیس باشد و زن مدیر. مرد در مسائل کلی دخالت و آنها را حل وفصل کند و زن در مسائل ریز خانه، این بهترین حالت است.

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر