پنج ویژگی طالب علم در زمینه علم‌آموزی

زینتی 2

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زینتی گفت: اگر طلاب می‌خواهند در مسیر هدایت و نجات خود و دیگران مؤثر باشند باید حریصانه به دنبال علم بروند، چرا که انسان حریص در علم هیچ‌گاه خسته نمی‌شود.555

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل، حجت‌الاسلام‌‌والمسلمین علی زینتی روز دوشنبه، در همایش طلاب جدیدالورود روزانه دوره عمومی که در تالار بیداری اسلامی این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد، شاخصه‌های روحیه طلبگی در امر آموزش را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: در روایتی از رسول گرامی اسلام صلی‌الله و آله وسلم این‌گونه بیان‌شده که حریصان دنیا و حریصان علم هرگز سیراب نمی‌شوند.

دبیر هیئت‌امنای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام ابراز داشت: انسانی که به دنبال علم‌آموزی باشد، نه‌تنها نجات پیدا می‌کند، بلکه سبب نجات دیگران می‌شود، اگر طلاب می‌خواهند در مسیر هدایت و نجات خود و دیگران مؤثر باشند باید حریصانه به دنبال علم بروند، چرا که انسان حریص هیچ‌گاه خسته نمی‌شود.

وی، پنج ویژگی را لازمه انسان طالب علم دانست و گفت: اگر بخواهیم تفریحانه و بازی‌گوشانه درس بخوانیم، یقیناً باید بدانیم ره به‌جایی نخواهیم برد و این ره به‌جایی نبردن، بعد از مدتی پشیمانی برای انسان به دنبال دارد، درنتیجه انسان باید حریصانه درس بخواند، در این صورت است که انسان به جایگاه رفیع علمی دست خواهد یافت.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زینتی، اقدامات لازم برای حریص بودن در راه علم‌آموزی را مورد اشاره قرار داد و افزود: نخستین روش، وقت‌شناسی برای درس خواندن است، زمانی انسان حریص در معیار علم‌آموزی است که بیشترین وقت خود را برای مطالعه قرار دهد.

دبیر هیئت‌امنای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، دومین اقدام لازم برای حریص بودن در علم‌آموزی را صرف بیشترین وقت برای مطالعه بیان کرد و ابراز داشت: اگر انسان خسته است نباید اقدام به درس خواندن کند، البته باید کاری کرد که خستگی به سراغ آدمی نیاید چرا که انسان طالب علم هیچ‌گاه خسته نمی‌شود.

وی تأکید کرد: انسان حریص علم، شاخه به شاخه نمی‌پرد و تنها در یک زمینه و رشته‌ای خاص اقدام به علم‌آموزی کرده و تخصص پیدا می‌کند، اینکه امروز یک‌رشته بخوانیم و فردا به سمت رشته دیگر برویم، نمی‌توان تجربه‌آموزی داشت و خستگی به دنبال دارد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زینتی، ویژگی دیگر انسان مصر در علم‌آموزی را حفظ تنوع بیان و تصریح کرد: انسان حریص علم، درعین‌حالی که در یک‌رشته تخصصی اقدام به علم‌آموزی می‌کند، مانعی ندارد که به رشته‌های دیگر نیز سری بزند، درنتیجه اگر انسان حریص به دانش شد و حریصانه آن را دنبال کرد،  انسانی موفق در علم‌آموزی خواهد بود و در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد.

دبیر هیئت‌امنای جامعه‌الزهرا علیهاالسلام، چهار عامل را در انتخاب رشته تحصیلی مؤثر دانست و اظهار داشت: علاقه‌مندی، استعداد، امکانات فراگیری و امکانات بهره‌برداری چهار عاملی هستند که در انتخاب رشته تحصیلی باید مدنظر قرار داد، اما عامل علاقه‌مندی از میان عوامل دیگر مهم‌تر بوده و باید توجه ویژه به آن شود.

وی در پایان مسئولیت و وظایف خانواده‌ها را در مسیر طلبگی مورد اشاره قرار داد و افزود: هدف این است که هرکسی نشاط درسی دارد به درس خواندن مشغول شود، اما اگر نشاط نبود باید آن را ایجاد کرد و بر اساس علاقه شخصی اگر اقدام به انتخاب کرده باشیم به رشته تحصیلی‌مان عشق می‌ورزیم و دیگر لذت‌ها از انسان دور می‌شود.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر