ملاک قبولی اعمال، نیت است

درس اخلاق

سومین جلسه درس اخلاق مدرسه علیمه فائزات با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای عصاری، برگزار شد.

سومین جلسه درس اخلاق مدرسه علیمه فائزات با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین آقای عصاری، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و بین الملل سومین جلسه درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه عصر روز دوشنبه درآمفی تاتر شهید بهشتی (رحمه الله علیه) برگزار شد.

در این جلسه، حجت السلام و المسلمین عصاری استاد حوزه و دانشگاه به شرح فراز سوم از دعای مکارم اخلاق امام سجاد (علیه السلام) پرداخت.

استاد بعد از توضیح ایمان ویقین از دعای مکارم الاخلاق به توضیح نیت پرداخت. امام در این فراز می فرمایند: خدایا در انجام کارها بهترین نیت ها را نصیب من کن. چرا که نیت برای رضای خدا، شرط قبولی عمل است. واگر برای خدا نباشد، باطل است .

وی ادامه داد: امام هادی (علیه السلام) می فرماید: ینشر الناس یوم القیامه بنیاتهم (روز قیامت انسانها با نیا تشان محشور می شوند. ملاک قبولی اعمال در قیامت نیت آنهاست.

نقش نیت آنقدر مهم است که گاهی اگر کسی عملی را انجام نداده ولی نیت انجام آن عمل را داشته اجر عمل را به او می دهند و بر عکس.

استادحوزه و دانشگاه اظهار داشت: امام علی (علیه السلام) می فرمایند: انسانی که در وجودش ریا است، در روز قیامت به چهار نام خطاب می شود:

  1. یا کافر: یعنی، ای انسانی که کفر خفی ورزیدی، پس معلوم می شود شخص برای خدا شریک قائل است و او را در انجام عمل تاثیر گذار می داند.
  2. یا غادر: یعنی کسی که دیگران را فریب میدهد.
  3. یا فاجر: یعنی کسی که گرفتار گناه وفجور شده.
  4. یا خاسر: یعنی کسی که خسران وضرر کردی.

استاد در پایان اشاره به حدیث قدسی داشتند که خداوند می­فرماید: ای انسان ذات و توشه عملت را زیاد بردار چون سفری که در پیش داری سفر بلندی است.

 

مطالب مرتبط :

اشتراک گذاری:

نظرات

نظری هنوز ارسال نشده است

ارسال نظر